Facebooktwitterlinkedinmail
Ζωγράφων της επανάστασης συνέχεια Εμίλ Ντε Λανσάκ,Τζουζέπε Ματσόλα,Λουί Ζοζέφ Τουσέν Ροσινιόν

Οι τελευταίες στιγμές του Μεσολογγίου” αποτυπώνονται τραγικά και εξαίρετα στον πίνακα (1827) του Φρανσουά Εμίλ ντε Λανσάκ
(François-Émile de Lansac, 1803-1890) ο οποίος εκτίθεται στο Μουσείο
Ιστορίας και Τέχνης του Μεσολογγίου. Η αυτοθυσία της μάνας λίγο πριν το
τραγικό τέλος. Οι Μεσολογγίτες είχαν πάρει απόφαση να σκοτώσουν όλες τις
γυναίκες και τα παιδιά για να μην πέσουν στα χέρια των Τούρκων, απόφαση
που ανακλήθηκε την τελευταία στιγμή με καθοριστική παρέμβαση του
Μητροπολίτη Ιωσήφ. Λίγο πριν (1824), ο θάνατος του Λόρδου Βύρωνα παίρνει
διαστάσεις στην Ευρώπη. Το Μεσολόγγι γίνεται σύμβολο. Και λίγους μήνες
μετά, αυτό το σύμβολο θα υψωθεί τόσο ψηλά όσο δε θα φανταζόταν κανείς

Η επίθεση του Ιμπραήμ στο Μεσολόγγι” από τον Ιταλό Τζουζέπε Μ
είναι ένας πίνακας για την επίθεση του Ιμπραήμ στο Μεσολόγγι το
Νοέμβριο του 1825, λίγους μήνες πριν τις συγκλονιστικές στιγμές που
συμβαίνουν στην Έξοδο της 1οης Απριλίου 1826. Εκείνη η επίθεση
αποκρούστηκε, το Μεσολόγγι άντεξε. Λίγο μετά όμως, η κατάσταση έγινε
αφόρητη. Αποφασίστηκε η Έξοδος από το κάστρο. Το σχέδιο της βραδινής
εξόδου τη νύχτα προς την Κυριακή των Βαϊων προδόθηκε εκ των έσω και ο
Τουρκοαιγυπτιακός στρατός βρέθηκε έτοιμος στις θέσεις του. Αυτό που
ακολούθησε ήταν το χειρότερο πρόσωπο του πολέμου. Περίπου 1.700 Έλληνες
και 5.000 Τούρκοι και Αιγύπτιοι νεκροί στα χαλάσματα του ένδοξου
κάστρου, στο “ενδοξότερο αλωνάκι” όπως λέει ο Σολωμός.

Η τελευταία μετάληψη των Μεσολογγιτών”, ελαιογραφία του Λουί Ζοζέφ Τουσέν Ροσινιόν
(Louis Joseph Toussaint Rossignon, 1770-1851). Διακρίνεται δεξιά ο
Μητροπολίτης Ρωγών Ιωσήφ, ο άνθρωπος που ματαίωσε τη σφαγή των
γυναικοπαίδων πριν την έξοδο ώστε να μην πέσουν στα χέρια των εχθρών. Ο
Μητροπολίτης Ιωσήφ βρέθηκε τραυματίας από τους Τούρκους και
απαγχονίστηκε 2 μέρες μετά την έξοδο. Ο σπουδαίος πίνακας βρίσκεται σε
ιδιωτική συλλογή της Νέας Υόρκης. Η εξάντληση, η απόγνωση, ο φόβος, η
ελπίδα, παρούσες στα πρόσωπα και τα σώματα των παρόντων.