Facebooktwitterlinkedinmail
Είναι μάλλον κρίμα που ένας ένας από τους πιο
αντισυμβατικούς και αντιδραστικούς σκηνοθέτες της ιαπωνικής κινηματογραφίας, ο
Ναγκίσα Όσιμα, κατέληξε να μνημονεύεται εφ όρου ζωής λιγότερο για το σύνολο της
ριζοσπαστικής φιλμογραφίας του και περισσότερο για τον θόρυβο και τα
λογοκριτικά σκάνδαλα που προκάλεσε το 1976: όταν η τολμηρή «Αυτοκρατορία των
Αισθήσεων» άλλαζε ριζικά κάθε θεώρηση περί ερωτισμού στο σινεμά.
Με τον ίδιο τρόπο, όμως, που η αριστουργηματική εκείνη
ταινία κατόρθωνε να καταρρίψει διαχρονικά ταμπού σε οτιδήποτε σχετιζόταν με την
ειλικρινέστερη απεικόνιση της σεξουαλικής συμπεριφοράς στη μεγάλη οθόνη, έτσι
και οι υπόλοιπες ταινίες του λειτουργούσαν ως επί το πλείστον ως μικρές πράξεις
ανταρσίας κόντρα σε κραταιές υποκρισίες και χίμαιρες του μεταπολεμικού
ιαπωνικού κόσμου
Γεννημένος
στο Κιότο στις 31 Μαρτίου του 1932, ο Οσιμα σπούδασε νομικά και πολιτικές
επιστήμες στο πανεπιστήμιο της γενέτειράς του αλλά σύντομα γοητεύθηκε από τον
κόσμο του κινηματογράφου και στράφηκε αποκλειστικά προς αυτόν.

Η μεγάλη δεκαετία του Οσιμα στο σινεμά ήταν η
δεκαετία του 1970. Ο ακραίος ερωτισμός των ταινιών του «Η αυτοκρατορία των
αισθήσεων» (1976) και «Η αυτοκρατορία του πάθους» (1978) προκάλεσε σοκ αλλά και
οργή παρότι η «Αυτοκρατορία των αισθήσεων» απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας στο
φεστιβάλ των Κανών του 1978 (η μεγαλύτερη διάκριση του Οσιμα από πλευράς
βραβείων).

Λίγα χρόνια αργότερα, το 1983, ο Οσιμα γύρισε το «Καλά Χριστούγεννα κύριε
Λόρενς» όπου πρωταγωνιστεί ο Ντέιβιντ Μπάουι (σε έναν ρόλο που αρνήθηκε να
αναλάβει ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ) και μια μορφή της ιαπωνικής μουσικής ο Ρουίκι
Σακαμότο
.

Ο Οσιμα εδώ δημιουργεί αντίθετους κόσμους με φόντο ένα ιαπωνικό στρατόπεδο
αιχμαλώτων κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και οδηγό το μυθιστόρημα
«The seed and the sower» του Λόρενς βαν ντερ Ποστ. Εικόνες σκληρές και
ταυτόχρονα ποιητικές, τα πρόσωπα των Μπάουι και Σακαμότο ερωτικά από μόνα τους
και η μουσική του τελευταίου, από τα καλύτερα πράγματα που έχουν γραφτεί για
τον κινηματογράφο. Δεν είναι τυχαίο που ο Μπάουι σε μια από τις ελάχιστες
κινηματογραφικές εμφανίσεις του, εκστασιάστηκε από το «καταπληκτικό μάτι» του
Οσιμα διατηρώντας θαυμάσιες αναμνήσεις από την συνεργασία τους
Πέθανε σαν σήμερα πριν ένα χρόνο