



Το 1826 ο Φλαμανδρός ζωγράφος Ζοζέφ Ντενίς Οντεβάρ (Joseph Denis
Odevaere, 1778-1830) απεικονίζει στον πίνακα του “Τελευταίοι
υπερασπιστές του Μεσολογγίου” ακριβώς ο,τι λέει ο τίτλος: μερικούς από
τους τελευταίους υπερασπιστές της πόλης.
Ο Γάλλος Ζαν Κλοντ Μπονφόν (Jean Claude Bonnefond, 1796-1860) και ο
πίνακας του θυμίζουν κάπως την Ελλάδα του Ντελακρουά. Μόνο που εδώ
πρόκειται για πιο απαισιόδοξη ματιά. Ο πολυετής πόλεμος και οι εμφύλιοι
έχουν αποκάμει τους Έλληνες. Ο πίνακας τιτλοφορείται “Τραυματισμένος έλληνας αξιωματικός μπροστά στα τείχη κατειλημμένης πόλης”.
Ορισμένοι κριτικοί τέχνης υποθέτουν ότι ο τραυματισμένος που
εικονίζεται είναι ο Μάρκος Μπότσαρης, ένας στρατηγός σύμβολο για
πολλούς.
Ο Γερμανός ζωγράφος Πέτερ φον Ες (Peter von Hess,
1792-1871) μας άφησε μερικούς χαρακτηριστικούς πίνακες όπως τον
απαγχονισμό του Πατριάρχη Γρηγορίου το 1821, την άφιξη του βασιλιά Όθωνα
το 1834 του οποίου υπήρξε συνοδός κατά την έλευσή του καθώς και πίνακες
τον Ανδρέα Μιαούλη, της Μπουμπουλίνας και του Υδραίου πολεμιστή Αντώνη
Οικονόμου.
Κλείνουμε το αφιέρωμά αυτό με τη μάχη (ναυμαχία) που ουσιαστικά άρχισε
να γεμίζει την κλεψύδρα των Ελλήνων για ανεξαρτησία. Πρόκειται για τον
πίνακα του Γάλλου ζωγράφου Λουί Γκαρνεράι (Ambroise Louis Garneray, 1783-1857) “Η Ναυμαχία του Ναβαρίνου”.
Ο Γκαρνεράι, είχε ιδιαίτερη αγάπη για τις θαλασσογραφίες και μάλιστα το
1827 ήρθε στην Ελλάδα γι’ αυτόν ακριβώς το σκοπό: να ζωγραφίσει την
περίφημη ναυμαχία.