Facebooktwitterlinkedinmail

Οι πρώτες δηλώσεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ μετά την απόφαση του ΣτΕ.

Καθεστώς «προσωρινής νόμιμης
λειτουργίας».
Η Ελλάδα είναι η ΜΟΝΑΔΙΚΗ χώρα της Ε.Ε. που ουδέποτε έχει
υλοποιήσει επίσημη διαδικασία αδειοδότησης των ιδιωτικών καναλιών. Στην Ελλάδα
τα ιδιωτικά κανάλια λειτουργούν επί 27 χρόνια υπό το καθεστώς ανομίας των «παρατάσεων
προσωρινής νόμιμης λειτουργίας».
Δεκαπέντε παρατάσεις έδωσαν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ
στα κανάλια.
Το όφελος για το ελληνικό δημόσιο. ΝΔ και
ΠΑΣΟΚ, επί 27 ολόκληρα χρόνια, εισέπραξαν μηδέν ευρώ από τη χρήση των
τηλεοπτικών συχνοτήτων. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε ήδη εισπράξει 139 εκατ. ευρώ. Ηδη,
οι τέσσερις νικητές της δημοπρασίας κατέθεσαν 85 εκατ. ευρώ στο Δημόσιο Ταμείο.
Άλλα 3 εκατ. ευρώ θα εισπράττονταν από την κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής
Καλογρίτσα, που αποχώρησε νωρίτερα από τη διαδικασία. Από τον Ιανουάριο του
2015 έχουν εισπραχθεί επιπλέον 51 εκατ. ευρώ από τα τέλη χρήσης συχνοτήτων και
το φόρο τηλεοπτικής διαφήμισης, που παγίως «ξεχνούσαν» οι προηγούμενες
κυβερνήσεις. Συνολικά, μαζί με τις επόμενες δόσεις, 309 εκατ. ευρώ είχαν ήδη κατοχυρωθεί
υπέρ του ελληνικού λαού –και ιδιαίτερα των ευπαθών ομάδων- από την αξιοποίηση
ενός δημόσιου αγαθού, που η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ επέμεναν επί δεκαετίες να χαρίζουν
στους καναλάρχες.
Στήριξη στις πιο ευπαθείς ομάδες. Με τα
έσοδα από το διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες η κυβέρνηση επέλεξε να
στηρίξει τις πλέον ευπαθείς ομάδες, τα τμήματα του ελληνικού πληθυσμού που
περισσότερο επλήγησαν από τις πολιτικές που εφάρμοσαν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ τα τελευταία
χρόνια. Ηδη δεκαπέντε χιλιάδες περισσότερα παιδιά θα πήγαιναν φέτος στους
παιδικούς σταθμούς. Είχαν ήδη ξεκινήσει και θα ήταν ένας αριθμός ρεκόρ για τα
τελευταία χρόνια. Ηδη ξεκινούσε η διαδικασία -και θα ολοκληρωνόταν μέχρι το
τέλος του χρόνου- για τη στήριξη των νοσοκομείων με επιπλέον τέσσερις χιλιάδες νοσηλευτές
και ήδη θα προχωρούσε η εκπόνηση ενός προγράμματος στήριξης νέων διδακτόρων. Μάλιστα, ο
Ν. Δένδιας δήλωσε στις 8/9/16 ότι η ΝΔ θα πάρει πίσω τα χρήματα για τις
τηλεοπτικές άδειες από τις ευπαθείς ομάδες και θα τα επιστρέψει στους
καναλάρχες.
Το ΕΣΡ. ΕΣΡ δεν υπάρχει. Με ευθύνη της ΝΔ, που
αρνήθηκε να συναινέσει ώστε να επιτευχθεί η ευρεία πλειοψηφία που απαιτείται
και με ξεκάθαρο στόχο της αξιωματικής αντιπολίτευσης να μην αλλάξει τίποτα στο
τρίγωνο της διαπλοκής «κανάλια-τράπεζες-πολιτική».
Η
κυβέρνηση εξάντλησε τα περιθώρια προκειμένου να εξασφαλίσει τη συναίνεση του
πολιτικού κόσμου, ώστε να επιτευχθεί η αυξημένη πλειοψηφία (4/5 της Διάσκεψης
των Προέδρων της Βουλής, όπως προβλέπουν το Σύνταγμα και ο Κανονισμός της
Βουλής) και να προχωρήσει η συγκρότηση του ΕΣΡ. Πρώτον, ο Πρόεδρος της Βουλής
κατέθεσε πρόταση που απαρτιζόταν από πρόσωπα αντιπροσωπευτικά του συνόλου του
πολιτικού φάσματος. Δεύτερον, δόθηκε χρόνος προκειμένου η ΝΔ να εκλέξει τον νέο
της Πρόεδρο. Τρίτον, συγκλήθηκε τρεις φορές (19/1, 1/2 και 9/2) η Διάσκεψη των
Προέδρων σε προσπάθεια συναίνεσης και παρά το γεγονός ότι o Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και
βουλευτής της ΝΔ, Ι. Τραγάκης, ουσιαστικά ξεκαθάρισε εκ των προτέρων (2/2/16) ότι
η Αξιωματική Αντιπολίτευση σε καμία περίπτωση δεν προτίθετο να ανταποκριθεί στο
συνταγματικό της ρόλο και να συναινέσει στη συγκρότηση καμίας Ανεξάρτητης
Αρχής.
Στις
19/10/16 και ενόψει της αδειοδότησης των οριστικών υπερθεματιστών, ο Πρόεδρος
της Βουλής ανέλαβε νέα πρωτοβουλία συγκρότησης του ΕΣΡ. Και πάλι, η ΝΔ αρνήθηκε
να ανταποκριθεί στο συνταγματικό της ρόλο, στέλνοντας ξεκάθαρο μήνυμα πως
πρωταρχική της μέριμνα είναι να μην ρυθμιστεί ποτέ το θολό τηλεοπτικό τοπίο. Με
τον τρόπο αυτό, εξέθεσε τον Κ. Χατζηδάκη, ο οποίος στις 13/10/16 είχε δηλώσει
ότι «κανένα κόμμα δεν έχει λόγο να είναι απέναντι στη συγκρότηση ΕΣΡ».
Οφειλές τηλεοπτικών σταθμών. Οσοι
ισχυρίστηκαν ότι τον αριθμό των καναλιών «πρέπει να τον καθορίσει η αγορά»,
βολικά «ξέχασαν» ότι τον έχει ήδη καθορίσει! Γι’ αυτό καταλήξαμε με τόσα
κανάλια που συσσώρευαν ζημιές, χρέη και δάνεια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Η
κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ επέλεξε τη δημιουργία βιώσιμων επιχειρήσεων που θα ζουν
από τη λειτουργία τους και όχι δημιουργώντας σχέσεις διαπλοκής με τους
πολιτικούς για να παίρνουν «δουλειές» και «θαλασσοδάνεια», με αντάλλαγμα να
λιβανίζουν τους ίδιους αυτούς πολιτικούς τους «συνεταίρους». Ο αριθμός των
καναλιών είναι ανάλογος της διαφημιστικής αγοράς, η οποία έχει καταρρεύσει στην
Ελλάδα από τα περίπου 600 εκατ. ευρώ ετησίως στα 180 εκατ. ευρώ τα τελευταία
χρόνια.
Ο αριθμός των εργαζομένων. Κάποιοι ισχυρίστηκαν
ότι θα μείνουν χιλιάδες εργαζόμενοι στο δρόμο. Πρώτα από όλα, σήμερα οι
εργαζόμενοι στα κανάλια ζουν στο καθεστώς των διαρκών μειώσεων αμοιβών, των
ατομικών συμβάσεων, των καθυστερήσεων της μισθοδοσίας επί μήνες και των κυμάτων
απολύσεων, ΑΚΡΙΒΩΣ επειδή πρόκειται για μη βιώσιμες επιχειρήσεις. Δεύτερον, τα
κατώτερα πλαφόν που έθεσε ο νόμος, σε συνδυασμό και με τη λειτουργία βιώσιμων
επιχειρήσεων που θα αναπτύξουν την αγορά, διασφάλιζαν ότι ο συνολικός αριθμός
των εργαζομένων, όχι μόνο δεν θα μειωθεί, αλλά θα αυξηθεί κιόλας. Τρίτον, οι
ίδιοι που εκ των υστέρων επιχειρηματολογούσαν για τον αριθμό των εργαζομένων
ήταν αυτοί οι οποίοι στη συζήτηση του νομοσχεδίου, τον Οκτώβριο, πίεζαν να
περιοριστεί το πλήθος του προσωπικού που θα είναι υποχρεωμένα να προσλάβουν τα
κανάλια που θα αδειοδοτηθούν. [Αυγενάκης – ΝΔ (ολομέλεια): «Προχωρώ
στο άρθρο 9, επειδή στο σχέδιο νόμου τίθεται ελάχιστος αριθμός εργαζομένων ανά
κατηγορία παρόχου, περιεχομένου και όχι μόνο δεν ανταποκρίνεται αντικειμενικά
στις ανάγκες της σύγχρονης ψηφιακής τηλεόρασης, αλλά αντίθετα διπλασιάζει τον
αριθμό που προέβλεπαν αντίστοιχοι νόμοι για την αναλογική τηλεόραση. Περαιτέρω
δε, με την πρόβλεψη ότι με την υπουργική απόφαση θα καθορίζονται ειδικότητες
απασχολουμένων και ελάχιστος αριθμός απασχολουμένων ανά ειδικότητα, εκ των
πραγμάτων το διευθυντικό δικαίωμα μιας επιχείρησης παρόχου καταλύεται. Και όχι
μόνο αυτό, έρχεστε και ορίζετε, όχι μόνο τον αριθμό των εργαζομένων, αλλά και
τις ειδικότητες και επιπλέον ότι θα εκδοθεί κοινή υπουργική απόφαση
», Αμοιράς
– Ποτάμι (επιτροπή):
«Άρθρο 9. Είναι το γνωστό ζήτημα με τον
ελάχιστο αριθμό εργαζομένων – απασχολουμένων στο σταθμό. Παρακαλούμε πείτε μας
με ποια μεθοδολογία. Το ρώτησα και στις προηγούμενες συνεδριάσεις. Με ποια
μεθοδολογία αποφασίσατε για παράδειγμα, στις εθνικές εμβέλειες να είναι 400
άτομα και όχι 800 άτομα ή όχι 200. Υπάρχει ένας κρατικός παρεμβατισμός. Αυτό
δείχνει έλλειψη γνώσης των τεχνολογικών εξελίξεων. Εάν υποθέσουμε ότι ένα
κανάλι, που πάρει την άδεια και έχει 401 εργαζόμενους, θέλει να αγοράσει μετά
μία τεχνολογία – που σας λέω εγώ την έχουν φτιάξει Έλληνες – ρομποτική. Όπως
ξέρετε τα περισσότερα κανάλια δεν έχουν κάμεραμαν μέσα στα στούντιο, έχουν
ρομποτικές κάμερες. Τι θα γίνει; Θα πρέπει να τους απολύσει; Όχι. Θα τους έχει
για να κάνουν τι; Θέλω να πω, ότι εδώ η τεχνολογία η ίδια θα οδηγήσει σε
προβλήματα που θα τα βρείτε και θα τα βρούμε όλοι μπροστά μας και πάνω απ’ όλα,
θα τα βρουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι
»]. Αλλά και ο Κ. Χατζηδάκης, μιλώντας
στα Parapolitika Fm (21/1/16) είχε δηλώσει ότι «μόνο στη Βόρεια
Κορέα ορίζεται νομοθετικά ο αριθμός των εργαζομένων».
Σύμφωνα με
τα επίσημα στοιχεία του συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ», στα ιδιωτικά κανάλια πανελλαδικής
εμβέλειας εργάζονται με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας, ορισμένου ή αορίστου
χρόνου, 2.639 άνθρωποι.
Μάλιστα,
στον τελικό αριθμό των εργαζομένων περιλαμβάνονται και οι 540 του τηλεοπτικού
σταθμού Mega, το οποίο οδηγείται σε κλείσιμο
εξαιτίας της απροθυμίας των μετόχων του να επενδύσουν σε αυτό. Αρα, σήμερα –και
υπό τις συγκεκριμένες, άθλιες συνθήκες- τα κανάλια απασχολούν περί τους 2.000
εργαζόμενους. Το 2009 –και σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΚΑ- ο αριθμός αυτός ήταν
4.000. [Κανείς από αυτούς που σήμερα χύνουν κροκοδείλια δάκρυα δεν έκλαψε,
βέβαια, όταν έκλεινε το Alter
των
900 εργαζομένων]. Αρα, η τάση είναι ξεκάθαρα αρνητική και είναι δεδομένο ότι
πολύ σύντομα ο συνολικός αριθμός των εργαζομένων θα έπεφτε κάτω και από τους
1.600 εργαζόμενους που διασφαλίστηκαν μέσω του νόμου 4339/15. Αντίθετα, η
ύπαρξη ενός νόμιμου τηλεοπτικού τοπίου διασφαλίζει ότι θα ενταθεί ο
ανταγωνισμός, ο οποίος θα οδηγήσει νομοτελειακά σε αύξηση των θέσεων εργασίας
(αφού οι νέοι «παίκτες» θα μπουν δυναμικά για να κερδίσουν μερίδιο αγοράς και
οι παλιοί θα αναγκαστούν να επενδύσουν στα κανάλια τους για να τους ανταγωνιστούν,
με ό,τι θετικό αυτό συνεπάγεται τόσο για τους άμεσα εργαζόμενους, όσο και για
τις εξωτερικές παραγωγές που έχουν εξαφανιστεί από το τοπίο τα τελευταία
χρόνια).
Σύγκριση με το διαγωνισμό της DIGEA. Η σύγκριση των δύο διαδικασιών μιλά
από μόνη της. Αντίθετα με τις πλήρεις προβλέψεις που είχαν ληφθεί στο
διαγωνισμό για τα ιδιωτικά κανάλια, στο διαγωνισμό για την παραχώρηση του
φάσματος συχνοτήτων, προβλεπόταν ότι σε περίπτωση που εμφανιζόταν μόνον ένας
υποψήφιος, αυτός θα ανακηρυσσόταν σε πλειοδότη με τίμημα την τιμή εκκίνησης.
Ετσι –και αφού η κυβέρνηση της ΝΔ είχε ρίξει «μαύρο» στην ΕΡΤ- το φάσμα
συχνοτήτων κατέληξε στην κοινοπραξία των καναλαρχών DIGEA έναντι μόλις 18,5 εκατ. ευρώ (και, μάλιστα, με τμηματική
καταβολή) για 15 χρόνια. Με άλλα λόγια, η DIGEA που διαχειρίζεται το φάσμα συχνοτήτων ανήκει στους πελάτες της
(καναλάρχες). Χωρίς να έχει προβλεφθεί κανένας έλεγχος πόθεν έσχες, καμία
πρόσβαση στους φακέλους των υποψηφίων, καμία προϋπόθεση για τη φερεγγυότητα και
τη βιωσιμότητα των συμμετεχόντων.
Τι έκρινε το ΣτΕ στη διαδικασία των ασφαλιστικών
μέτρων.
Όπως εξήγησε το
Δικαστήριο στο σκεπτικό με το οποίο απέρριψε τα ασφαλιστικά μέτρα, αφενός τα
κανάλια δεν υφίστανται βλάβη από το διαγωνισμό. Αφετέρου -το σημαντικότερο-
«συντρέχουν εν προκειμένω -κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τη Διοίκηση- επιτακτικοί
λόγοι δημοσίου συμφέροντος που επιβάλλουν την ταχεία ολοκλήρωση της επίμαχης
διαγωνιστικής διαδικασίας», όπως χαρακτηριστικά υπογράμμισε το ΣτΕ.
Αυστηρές ασφαλιστικές δικλείδες σε όλες τις
φάσεις της διαδικασίας.
Χάρη στις αυστηρότατες ασφαλιστικές δικλείδες
του διαγωνισμού για την αδειοδότηση των ιδιωτικών καναλιών, στην πορεία της
διαδικασίας αποκλείστηκαν:
–         
Ο
Καρατζαφέρης
του Art, που δεν
κατέθεσε καν το παράβολο.
–         
Ο
Βαρδινογιάννης, ο Ψυχάρης και ο Μπόμπολας
του Mega που δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν καν τραπεζική ενημερότητα.
–         
Ο Βρυώνης του Epsilon που δεν προσκόμισε καν την προβλεπόμενη
εγγυητική επιστολή.
–         
Ο
Καλογρίτσας
που δεν κατέβαλε καν το τίμημα εμπρόθεσμα.

Ολοι
αυτοί θα περνούσαν χωρίς κανένα πρόβλημα αν ο διαγωνισμός είχε γίνει με
προδιαγραφές όπως αυτές που επέλεξαν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για να δώσουν τον αέρα της
Ελλάδας στη DIGEA των καναλαρχών.