Facebooktwitterlinkedinmail

Mε ανάπτυξη ύψους 0,9% κινήθηκε η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου το πρώτο εξάμηνο του 2022, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Nielsen IQ. To ελληνικό τμήμα της διεθνούς εταιρείας έρευνας αγορών καταγράφει συστηματικά τον τζίρο των μεσαίων και μεγάλων σουπερμάρκετ (από 100 τ.μ. και πάνω) της ηπειρωτικής Ελλάδας και της Κρήτης – πλην των νησιών και της κατηγορίας Discount.

Οπως υπογραμμίζεται στην έρευνα, η μικρή αύξηση του τζίρου οφείλεται αποκλειστικά στις ανατιμήσεις, καθώς η ζήτηση παρουσιάζει αρνητική τάση για το σύνολο των μεγάλων κατηγοριών (τρόφιμα-ποτά, φροντίδα νοικοκυριού, προσωπική περιποίηση). Ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι τα τρόφιμα μολονότι ανήκουν στην κατηγορία με τις μεγαλύτερες πληθωριστικές πιέσεις, με μεσοσταθμικές ανατιμήσεις 4,2% στο σύνολο του εξαμήνου, είχαν άνοδο του τζίρου μόλις 0,7%, ενώ οι όγκοι πωλήσεων υποχώρησαν κατά 2,75%. Επιβεβαιώνονται έτσι οι έρευνες καταναλωτικών τάσεων που εμφανίζουν τουλάχιστον τα έξι στα δέκα νοικοκυριά να μειώνουν τις αγορές τροφίμων για να καταφέρουν να πληρώσουν λογαριασμούς (ΙΕΛΚΑ) και πάνω από τα μισά να περιορίζουν γενικά τα ψώνια στο σουπερμάρκετ, καθώς φοβούνται νέες αυξήσεις σε ενέργεια και καύσιμα το δεύτερο εξάμηνο του 2022 (ΣΕΛΠΕ).

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών καταγράφονται στο ελαιόλαδο (+22,7%), το συσκευασμένο τυρί (+9,7%) και στα άλευρα (+9,1%), με τον Μάιο και τον Ιούνιο να είναι οι μήνες με τις υψηλότερες ανατιμήσεις, σε σύγκριση με το πρώτο τετράμηνο. Σε αντίθεση με το πρώτο έτος της πανδημίας, όταν οι πωλήσεις κάθε είδους καθαριστικών είχαν εκτιναχτεί λόγω της μανίας με την αντισηψία, τώρα οι καταναλωτές κόβουν τις αγορές για προϊόντα λάτρας και ομορφιάς, καθώς προτεραιότητα έχει ό,τι τρώγεται. Ετσι, ενώ τα είδη φροντίδας νοικοκυριού και προσωπικής περιποίησης έχουν ακριβύνει κατά 3,4% και 2,1%, η κατανάλωσή τους έχει υποχωρήσει κατά 5,3% και 3,6% αντίστοιχα. Τσουχτερές ανατιμήσεις καταγράφονται ακόμα και σε αναγκαία προϊόντα καθημερινής χρήσης, με χαρακτηριστικό το αλουμινόχαρτο (+16,7%) και τις πάνες (+9%).

Στο κυνήγι του φτηνού, όλο και περισσότεροι καταναλωτές στρέφονται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που έχουν αυξήσει το μερίδιό τους στην αγορά στο 13,6% από 12,7% το 2021. Σύμφωνα με τις μετρήσεις της ΙRI, η οποία πραγματοποιεί επίσης έρευνες αγοράς στα σουπερμάρκετ, η αξία των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το πρώτο πεντάμηνο του 2022 κινήθηκε στο 16% από 14,8% το πρώτο πεντάμηνο του 2021. Πάντως, σύμφωνα με ανεπίσημα στοιχεία από τον κλάδο των προμηθευτών, ο Αύγουστος θα κάνει ποδαρικό με νέες ανατιμήσεις-φωτιά σε βασικά είδη, όπως τα απορρυπαντικά και τα καλλυντικά, οι οποίες σε κάποιες περιπτώσεις θα αγγίξουν ώς και το 30%, ενώ νέα σημαντική ανατίμηση περίπου 7% αναμένεται στα γαλακτοκομικά