Facebooktwitterlinkedinmail

Ηχηρό μήνυμα υπεράσπισης του κράτους δικαίου, καταδίκης των ασύδοτων ρατσιστικών κηρυγμάτων της Ιεραρχίας και προστασίας των θυμάτων του ομοφοβικού μίσους έστειλε χτες το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Αιγίου, καταδικάζοντας τον μητροπολίτη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας Αμβρόσιο σε φυλάκιση επτά μηνών με τριετή αναστολή, αναγνωρίζοντας το ελαφρυντικό του πρότερου έντιμου βίου, για το γνωστό εμπρηστικό κείμενό του με το οποίο καλούσε το ποίμνιό του να φτύνει χωρίς δισταγμό και να απομονώνει τους ομοφυλόφιλους.

Το δικαστήριο ανέτρεψε την πρωτόδικη αθωωτική απόφαση, εναντίον της οποίας είχαν ασκήσει έφεση ο εισαγγελέας Εφετών Πατρών και η εισαγγελέας Πλημμελειοδικών Αιγίου, και έκρινε ένοχο τον μητροπολίτη για δημόσια πρόκληση σε διακρίσεις, μίσος ή βία και για κατάχρηση εκκλησιαστικού αξιώματος.

Είναι μια από τις σπάνιες καταδίκες των ελληνικών δικαστηρίων για ρητορική του μίσους και η πρώτη καταδίκη ιεράρχη με βάση τον αντιρατσιστικό νόμο. Μάλιστα, στις αγορεύσεις τους οι συνήγοροι υπεράσπισης ζητούσαν από την έδρα να μην εφαρμόσει τον αντιρατσιστικό νόμο και να τον αφήσει να καταπέσει, ισχυριζόμενοι, ούτε λίγο ούτε πολύ, ότι αντιτίθενται στον νόμο του Θεού τα δικαιώματα που έχουν αναγνωριστεί στους ΛΟΑΤΚΙ.

Η απόφαση αποτελεί μια συγκινητική και ιστορική δικαίωση του ΛΟΑΤΚΙ κινήματος, εννέα μέλη του οποίου είχαν την τόλμη να μηνύσουν τον μητροπολίτη για το εμπρηστικό κείμενό του και να εξηγήσουν στο δικαστήριο γιατί είναι επικίνδυνο και πρέπει να αποδοκιμαστεί ένα κείμενο που χαρακτηρίζει επικίνδυνους τους ίδιους και ζητά τη βίαιη περιθωριοποίησή τους.

Παρεκτροπές
Στην παρέα του Αμβρόσιου σε ένα διάλειμμα της δίκης ο πρώην χρυσαυγίτης βουλευτής Μιχάλης Αρβανίτης, (στην καρέκλα), που στο άκουσμα της απόφασης επιτέθηκε στην έδρα
Στην παρέα του Αμβρόσιου σε ένα διάλειμμα της δίκης ο πρώην χρυσαυγίτης βουλευτής Μιχάλης Αρβανίτης, (στην καρέκλα), που στο άκουσμα της απόφασης επιτέθηκε στην έδρα | 

Στο άκουσμα της καταδικαστικής απόφασης, ο πρώην βουλευτής της ναζιστικής οργάνωσης Μιχάλης Αρβανίτης, ο οποίος παρευρισκόταν πίσω από τα έδρανα της υπεράσπισης, όπως και στην πρώτη δίκη, επιτέθηκε με ύβρεις στην έδρα, η οποία διέταξε τη σύλληψή του.

Ωστόσο, ο πρώην βουλευτής συνέχισε να παρεκτρέπεται, καλυμμένος προφανώς από την ασυλία που έχει απέναντι στο αυτόφωρο ως δικηγόρος.

«Δώσε πόνο Δέσποτα», είχε ενθαρρύνει τον Αμβρόσιο τις προηγούμενες ημέρες και ο χρυσαυγίτης Ηλίας Παναγιώταρος, ανταποδίδοντας προφανώς τη φιλοχρυσαυγίτικη στάση του μητροπολίτη, που αποκαλεί «γλυκιά ελπίδα» τη ναζιστική οργάνωση.

Μέχρι την τελευταία στιγμή της ακροαματικής διαδικασίας ήταν φανερό ότι η δίκη είχε πάρει τον χαρακτήρα μιας ανοιχτής αναμέτρησης μεταξύ κράτους δικαίου και κανόνων της Εκκλησίας, μεταξύ ορθολογισμού και ανορθολογισμού, μεταξύ ευθύτητας και υποκρισίας. Η υποδειγματική στάση της έδρας επέτρεψε με τις ερωτήσεις της να αναδειχτεί το διακύβευμα της δίκης και να ακουστούν εξαντλητικά οι θέσεις των δύο πλευρών.

Ο μητροπολίτης, απαντώντας μετά την απολογία του σε ερώτηση του προέδρου Νικόλαου Μανιώτη, παραδέχτηκε πρώτη φορά στο δικαστήριο ότι το επίδικο κείμενο στρεφόταν και κατά των ομοφυλόφιλων. Μέχρι τότε, επιχειρούσε να καλυφθεί πίσω από το σόφισμα πως τάχα το κείμενο στρέφεται μόνο κατά των πολιτικών, σόφισμα το οποίο είχε δυστυχώς υιοθετήσει το σκεπτικό της πρωτόδικης αθωωτικής απόφασης.

Αστειευόταν;;;

Ο κατηγορούμενος επιχείρησε να διασκεδάσει την αλγεινή εντύπωση που προκάλεσε η ομολογία του στην πρώτη δίκη πως, αν είχε όπλο, θα το χρησιμοποιούσε εναντίον των ομοφυλόφιλων, λέγοντας ότι… αστειευόταν. «Τόσο αγράμματοι είναι; Δεν μπορούν να διακρίνουν μεταξύ σοβαρού και αστείου; Διαστρέφουν, παρερμηνεύουν για να φιμώσουν όσους αντιδρούν, για να δρουν οι ίδιοι ανεξέλεγκτοι, να διαφημίζουν τα πάθη τους, να κάνουν τις παρελάσεις τους και να υβρίζουν τα θεία», είπε αναφερόμενος στους διαδίκους της πολιτικής αγωγής.

Και ενώ πρωτόδικα χαρακτήριζε ειρωνικά «αγαπούληδες» όσους ισχυρίζονται ότι ο χριστιανισμός κηρύσσει την αγάπη, χτες αποκάλυψε ότι κι αυτός διαπνέεται «από αγάπη προς τον άνθρωπο, και δη τον πάσχοντα άνθρωποι». Οταν όμως ρωτήθηκε από την έδρα αν το κείμενό του μπορεί να παρακινήσει κάποιο ζηλωτή χριστιανό σε βία κατά των ομοφυλόφιλων, απάντησε πως δεν τον ενδιαφέρει. «Με ενδιαφέρει μόνο ο λόγος του Θεού», είπε. Πρόσθεσε: «Σήμερα είναι η πιο ιστορική ημέρα της ζωής μου. Για την αγάπη του Χριστού διώκομαι». Καταδικάστηκε φυσικά για υποκίνηση μίσους προς ανθρώπους.

Νωρίτερα η εισαγγελέας της έδρας Ροδόπη Νικολούδη είχε προτείνει την αθώωσή του, δεχόμενη ότι το επίδικο κείμενο στρέφεται κατά των ομοφυλόφιλων με εκφράσεις απόλυτα καταδικαστέες ακόμη και στο πλαίσιο ιδιωτικού λόγου, πόσο μάλλον δημόσιου λειτουργού και δη ιεράρχη, αλλά αμφιβάλλοντας αν ο λόγος αυτός μπορεί να οδηγήσει σε πράξεις μίσους. «Πόσοι παρασύρονται από τα λόγια του; Μόνο άνθρωποι που ήδη τα πιστεύουν αυτά. Η κοινωνία μας έχει κάνει βήματα μπροστά», σημείωσε.

Από την πλευρά τους, οι συνήγοροι της πολιτικής αγωγής σημείωσαν ότι η κοινωνία δεν είναι συμπαγής και ομοιόμορφη και πως παράλληλα με τα βήματα προόδου παρατηρείται έξαρση του ρατσιστικού λόγου και της ρατσιστικής βίας, όπως άλλωστε καταγράφεται στις ειδικές εκθέσεις.

«Απειλείται ευθέως όχι η τιμή των ομοφυλόφιλων αλλά η αξία του ανθρώπου, η ελευθερία του, η ελευθερία να μην κρύβεται, να μην τον διώχνουν από τη δουλειά, από το τραπέζι του γάμου, από το οικογενειακό τραπέζι. Η έννομη τάξη έχει κανόνες. Δεν μπορεί να επικαλείται κάποιος ότι εφαρμόζει τους ιερούς κανόνες. Η ελευθερία της έκφρασης δεν μπορεί να είναι ο φερετζές ή το καταφύγιο του εμπρηστικού λόγου», σημείωσαν.

Αντιδράσεις ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας και πολιτικής αγωγής

«Αισθανόμαστε δικαιωμένοι, χαρούμενοι. Ολη η διαδικασία ήταν ιδιαίτερα ψυχοφθόρα για μας. Η νίκη μάς χαροποιεί ιδιαίτερα τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο και σε συλλογικό, αφού η απόφαση δημιουργεί σημαντικό προηγούμενο και στέλνει δυνατό μήνυμα ενάντια στη μισαλλοδοξία, τον ρατσισμό, την ομοφοβία και την τρανσφοβία», σημειώνουν στην «Εφ.Συν.» μέλη της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας που μήνυσαν τον μητροπολίτη Αμβρόσιο.

Κλειώ Παπαπαντολέων, συνήγορος πολιτικής αγωγής
«Η πολιτεία δεν είναι θεοκρατία»

Κλειώ Παπαπαντολέων

«Είναι μια ιδιαίτερα σημαντική μέρα για την ισονομία στη χώρα μας και για την πραγματική και αποτελεσματική προστασία της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Το δικαστήριο με την κρίση του έβαλε όριο στον εμπρηστικό ρατσιστικό λόγο που μπορεί να θέσει σε διακινδύνευση ζωτικά έννομα αγαθά. Είναι μάλιστα η πρώτη φορά που το όριο αυτό τίθεται σε ανώτατο κληρικό, στέλνοντας μήνυμα ότι η συντεταγμένη πολιτεία δεν είναι θεοκρατία. Είναι μια γενναία απόφαση, που αναλογεί σε κράτος δικαίου».

Κώστας Κοσμάτος, συνήγορος πολιτικής αγωγής
«Εύχομαι να λειτουργήσει παιδαγωγικά»

Κοσμάς Κοσμάτος

«Πρόκειται για ιστορική απόφαση, που μπορεί και εύχομαι να λειτουργήσει παιδαγωγικά. Η ρητορική μίσους, που υποκινεί σε πράξεις που προσβάλλουν τη δημόσια τάξη, τη ζωή, την ελευθερία ή τη σωματική ακεραιότητα, δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή σε μια ευνομούμενη πολιτεία, καθώς στρέφεται κατά της ισότητας, της αξίας του ανθρώπου και εν τέλει της δημοκρατίας. Το δικαστήριο έκρινε ομόφωνα ότι το κείμενο του μητροπολίτη είχε τα χαρακτηριστικά του ρατσιστικού λόγου και την προσφορότητα, λόγω της θέσης και της ιδιότητάς του, να διασαλεύσει τη δημόσια τάξη και να ωθήσει σε πράξεις κατά των ομοφυλόφιλων»