Facebooktwitterlinkedinmail

Ηταν αρχές του 2005, με φρέσκια ακόμα την κυβέρνηση Κ. Καραμανλή, όταν ζητήθηκε προκαταρκτική εξέταση για τη λεόντειο σύμβαση της Αττικής Οδού. Η έρευνα ανατέθηκε τότε στην εισαγγελέα Ελένη Τουλουπάκη, η οποία στη συνέχεια έθεσε την υπόθεση στο αρχείο δεδομένου ότι είχε πλέον καταστεί νόμος ψηφισμένος από τη Βουλή. Τότε ο δεξιός Τύπος τη χαρακτήριζε «προσεκτική δικαστικό». Σήμερα η υπόθεση της Ελ. Τουλουπάκη αποδεικνύει πως οι ίδιοι πολιτικοί παράγοντες χωρίς αιδώ «αδειάζουν» τους δικαστικούς λειτουργούς όποτε κρίνουν ότι δεν συμφέρουν οι ενέργειές τους, φτάνοντας στο σημείο να μεθοδεύσουν στη Βουλή την ενοχή τους.
Πώς τα φέρνει καμιά φορά η Ιστορία και μετατρέπει την πραγματικότητα σε αληθινό ανέκδοτο. Κι ενώ μετά τα αίσχη στην Αττική Οδό αναζητήσαμε την ιστορία της κατασκευής της, ξαφνικά διαπιστώσαμε ότι ύμνοι συνόδευαν τότε το εισαγγελικό έργο δικαστικών λειτουργών από εκείνους που σήμερα τους διασύρουν. Ηταν αρχές του 2005 με φρέσκια ακόμα την κυβέρνηση Κ. Καραμανλή όταν ζητήθηκε προκαταρκτική εξέταση για τη λεόντειο σύμβαση της Αττικής Οδού.Η έρευνα ανατέθηκε τότε στην εισαγγελέα Ελένη Τουλουπάκη, η οποία στη συνέχεια έθεσε την υπόθεση στο αρχείο δεδομένου ότι είχε πλέον καταστεί νόμος ψηφισμένος από τη Βουλή. Τα όποια ευρήματα της προκαταρκτικής εκείνης εξέτασης δεν έχουν σήμερα ιδιαίτερη σημασία, ούτε και γνωρίζουμε αν όντως υπήρξε σκάνδαλο με τις επιπλέον χρηματοδοτήσεις και τις βοηθητικές συμβάσεις.

Στο κάτω κάτω επρόκειτο για έργο που τελικά ολοκληρώθηκε και όχι για μια σκανδαλώδη τεράστια οικονομική τρύπα στο δημόσιο ταμείο. Αυτό που έχει όμως σημασία είναι ότι αποδεικνύεται ξανά το πώς οι ίδιοι πολιτικοί παράγοντες χωρίς αιδώ «αδειάζουν» τους δικαστικούς λειτουργούς όποτε κρίνουν ότι δεν συμφέρουν οι ενέργειές τους, φτάνοντας σήμερα στο σημείο να μεθοδεύσουν στη Βουλή την ενοχή τους.

Αντιγράφουμε από την «Καθημερινή»:

«Στο αρχείο έθεσε τη δικογραφία για την Αττική Οδό η εισαγγελέας Πρωτοδικών κ. Ελένη Τουλουπάκη. Από την έρευνα, που της ανατέθηκε, με αφορμή δημοσιεύματα για μεγάλες υπερβάσεις στο κόστος της κατασκευής, η εισαγγελέας κατέληξε στο πόρισμα ότι από νομική άποψη η σύμβαση για την κατασκευή της Αττικής Οδού εκτελέστηκε σωστά. Οσο για τους όρους της, η εισαγγελέας Πρωτοδικών υπενθυμίζει ότι η σύμβαση κυρώθηκε από τη Βουλή και, άρα, το περιεχόμενό της είναι “εξ ορισμού” σύννομο.

Αυτά από τη μία πλευρά. Γιατί, από την άλλη, η κ. Τουλουπάκη κατά το κοινώς λεγόμενο “έβγαλε λαγό”. Οπως επισημαίνει στο πόρισμά της, η σύμβαση είναι “λεόντειος” εις βάρος του Δημοσίου. “Λεόντειος εταιρεία” είναι εκείνη που ο ένας εταίρος παίρνει μόνο κέρδη, ενώ ο άλλος έχει όλο τον κίνδυνο της ζημιάς. Στην Αττική Οδό οι όροι είναι τέτοιοι, ώστε τα έσοδα για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης τεκμαίρεται πως θα πλουτίσουν τους κατασκευαστές πέραν πάσης προσδοκίας.

Αυτό δεν είναι, βέβαια, θέμα της εισαγγελίας, αλλά της διοίκησης. Πρέπει, όπως υπογραμμίζει η εισαγγελέας, να κινητοποιηθούν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του κράτους· και να παρακολουθήσουν πότε θα αποσβέσουν την επένδυσή τους οι κατασκευαστές, ώστε στη συνέχεια να μειωθούν τα διόδια ή να περιέρχονται τα έσοδα στο Δημόσιο ή να σχηματισθεί κάποιο ειδικό αποθεματικό.

Καίρια η παρατήρηση της προσεκτικής δικαστικού (!). Ανεπισήμως, άλλωστε, κυβερνητικοί κύκλοι είχαν εγείρει το θέμα. O δρόμος, έλεγαν, χρησιμοποιείται από πολύ περισσότερα αυτοκίνητα σε σχέση με ό,τι προβλεπόταν. Και άρα έχει πολύ μεγαλύτερα έσοδα, οπότε γρήγορα θα αποσβεσθεί η επένδυση. Θα έπρεπε, ίσως, να μειωθούν τα διόδια. Μόνο που… επισήμως τα διόδια αναπροσαρμόστηκαν και κάθε τόσο συζητείται πιθανή νέα αύξηση […]

Ανάμεσα στα αντίρροπα συμφέροντα πρέπει, όπως και η εισαγγελέας επισημαίνει, να βρεθεί μια εύλογη ισορροπία. Και η επένδυση να αποδώσει κέρδη στους κατασκευαστές. Αλλά και η επιβάρυνση του κοινού (ή η απώλεια του Δημοσίου) να μείνει σε πλαίσια λογικά. Αλλιώς δεν θα έχουμε αυτοχρηματοδότηση, αλλά κερδοσκοπία – όπως με τις “δρομολογήσεις” του παρελθόντος» («Τα “λεόντεια” έργα», «Καθημερινή» 22.4.2005).

Το ρεπορτάζ συνεχίζει με πληροφορίες για το περιεχόμενο του πορίσματος Τουλουπάκη που παραδόθηκε τότε στον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Δημήτρη Παπαγγελόπουλο. «Κατά πληροφορίες, στο πόρισμα της εισαγγελέως γίνεται λεπτομερής αναφορά των επαχθών σημείων της σύμβασης για το Δημόσιο, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως όλα δείχνουν, οι διαπιστώσεις και οι κρίσεις της εισαγγελικής λειτουργού συμπνέουν με πρόσφατη μελέτη του Κέντρου Προγραμματισμού Οικονομικών Ερευνών το οποίο επίσης χαρακτηρίζει τη συγκεκριμένη σύμβαση “λεόντειο”. Σύμφωνα με τη μελέτη του ΚΕΠΕ, οι εργολάβοι της Αττικής Οδού υπολογίζεται ότι απεκόμισαν κέρδη σχεδόν τριπλάσια από τον αρχικό προϋπολογισμό του έργου, ο οποίος ήταν ύψους 1,1 δισ. ευρώ. Αυτό «επετεύχθη» μέσω σειράς παράλληλων και συμπληρωματικών συμβάσεων για έργα που τους ανατέθηκαν την περίοδο κατασκευής του οδικού άξονα της Αττικής Οδού […]».

Βάσει της ίδιας σύμβασης, η οποία -όπως διαπίστωσε και η εισαγγελική λειτουργός- τηρείται, τα μόνα όργανα που μπορούν να παρακολουθήσουν τα έσοδα και τα έξοδα του έργου και να παρέμβουν, εφόσον κριθεί απαραίτητο, είναι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του Δημοσίου.

Αυτά τότε! Σήμερα απειλές, συκοφαντίες, κατηγορίες, ενοχή αλλά ακόμα και διάρρηξη του σπιτιού της «προσεκτικής δικαστικού» με κλοπή των φορητών υπολογιστών της.

efsyn